vrijdag 28 oktober 2016

Rafiki

Begin dit jaar kocht ik bij Atelier Jaffari een bol Unicat Rafiki. Of - eigenlijk - kocht ik die bol bij Miriam voor het Kenia project van haar middelbare school. Dit is de school waar ik ook mijn tijd heb doorgebracht en die me (stiekem) nog steeds na aan het hart ligt.

Nu staan er op het blog 'Blij dat ik brei' werkelijk een heleboel voorbeelden van dingen die met met Unicat kunt maken / haken. Kijk maar eens hier.... (wel terugkomen hoor ;-). De kleur Rafiki was overigens een speciale editie en is niet meer verkrijgbaar, maar er zijn nog heel veel andere mooie kleurcombinaties.



Maar goed, links en rechts plaatjes bekeken en nagedacht. Ik wilde breien en niet haken, dan vallen er al een heleboel voorbeelden af. Verder wilde ik geen 'streepjes van beneden naar boven' en vind ik ook dat het garen geen ingewikkelde steek nodig heeft.
De bol ging nog een poosje in de kast...

Tot ik op een dag bedacht: breien, van binnen naar buiten, met ajour en dichte randen en de reeks van Fibonacci. Fibo wie??? In 1202 (!) werd deze reeks al door Leonardo van Pisa beschreven als wiskundige reeks. De reeks begint met 0 en 1 en daarna is elk volgende element van de rij steeds de som van de twee voorgaande elementen. De eerste elementen van de reeks zijn dan als volgt:
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144.

Ik gebruik de reeks nog al eens bij het handwerken, het geeft namelijk altijd een evenwichtig beeld. Je kunt de reeks steeds laten optellen, maar ook aftrekken. In de sjaal gebruik ik:
3, 5, 8, 8, 3, 3, 5, 1 voor het ajour. De ribbelranden pas ik aan aan de breedte van het ajour, een smalle rand tussen smalle ajourrandjes en een brede tussen de brede.

Ik kies er voor om een rechthoekige sjaal te breien, die wordt uiteindelijk 70 x 140 cm. Je kunt er ook voor kiezen een vierkant te breien, die wordt dan 105 x 105 cm. Wil je het ook proberen? Het is niet heel moeilijk, maar wel heeeeel veel steken. Ik gebruikte 4 (vier) rondbreinaalden van een meter, maat 3.5 mm.


Algemene beschrijving:

Er zitten twee soorten ajourrand in de sjaal. Als je maar op één manier de gaatjes maakt trekt je sjaal namelijk scheef. Brei steeds de randen om en om. Waar je mee begint maakt niet uit.

Zet op twee rondbreinaalden 200 (= 2 keer 100) steken op volgens de toe-up methode van het sokkenbreien. Een duidelijk filmpje vind je hier.
Brei 1 toer recht over alle steken. Verdeel dan de steken voor een rechthoekige sjaal als volgt:
96 st lange kant - 4 st korte kant - 96 st lange kant - 4 st korte kant.
Voor een vierkante sjaal als volgt:
4 x 50 st.

Brei alle eerste en laatste st van je rondbreinaald (dat zijn de steken voor en na de hoeken) als 1 rechte steek.
Brei de gaatjes: brei de eerste steek die (ene na de hoek), haal 1 st recht af, brei de volgende steek, maak een omslag. Brei zo tot de laatste steek (voor de hoek) van je naald. Brei die steek recht.
Of: brei de eerste steek (die ene na de hoek), maak 1 omslag, brei de volgende twee steken recht samen. Brei zo tot de laatste steek (voor de hoek) van je naald. Brei die steek recht.
De volgende toer (en alle even toeren in de gaatjesrand) brei je averecht. Meerder tegelijk voor en na elke hoek 1 st. Je meerdert dus 8 steken in een volledige averechte toer.

Na de gaatjesrand brei je ribbels. Omdat je rond breit brei je de ene toer recht en de andere toer averecht. Meerder voor de rechthoekige sjaal niet aan de korte kanten in de averechte toer. Aan de lange kanten meerder je wel.
Bij de vierkante sjaal meerder je om en om bij de tegenoverliggende zijdes wel en niet.

Brei tot je garen bijna op is.

Voor het afkanten heb je 5 - 10 gram garen nodig. Ik heb de sjaal afgekant met de i-cord cast off.
De 'knitting tips van Judy' zijn heel duidelijk.


Tip van Anna: Dit patroon is heel vergevingsgezind als je een keer vergeet te meerderen, dat zie je niet in het resultaat. Maar: als één keer bent vergeten te meerderen kom je niet uit in de gaatjestoer. Je kunt er dan voor kiezen om óf uit te halen (maar dat is bijna niet te doen) óf de laatste mindering in de toer niet te maken. Dan heb je weer een even aantal steken.



1 opmerking:

Hobbyrita zei

Hele mooie sjaal geworden!
Grtjes, rita.