zaterdag 23 april 2016

Eten uit de zee

Melk komt uit een pak en een appel uit een (plastic) zak. Of toch niet? Gelukkig wonen wij in een omgeving waar je kunt zien hoe je eten groeit. Aardappels, eieren, uien, aardbeien, asperges, kersen, peren....wij kunnen alles aanschaffen bij de teler / boer / kweker binnen een straal van 7,5 km van ons huis.
Dat vinden we best een luxe.



Vandaag zijn we bezig geweest met eten uit de zee. Er groeien heel veel lekkere dingen in de zee; mossels, Zeeuwse platte (oesters), krukels en zeewier. Al jaren zeiden de meester en ik tegen elkaar dat we daar graag wat meer van zouden willen (w)eten: zeewier.
Onze belangrijkste vraag was: is alle zeewier eetbaar????





Vandaag kregen en grepen we onze kans. Rubia Tinctorum, de natuurvereniging op Tholen, organiseerde een workshop onder leiding van 'Wildwier'. Er was heel veel belangstelling - de workshop zat vol en er was een wachtlijst - ook van de pers:

(staat Pieter er zelf ook een keer op)

Ingepakt tegen wind, water en kou werd er verzameld aan de oever van de Oosterschelde.



Daar hebben we heel veel geleerd. Dat waar je normaal gesproken doorheen ploegt op weg naar het water blijkt nu ineens een eetbaar product.



Onze prangende vraag: is alle zeewier eetbaar werd vrijwel gelijk beantwoord: alle zeewier is eetbaar. Dat is een opluchting, geen gevaarlijke zaken zoals die bij paddenstoelen kunnen optreden. Maar - er is bijna altijd een maar - zeewier neemt zijn voedingsstoffen op via osmose. Eet daarom alleen zeewier uit een schone omgeving. De zeesla uit de jachthaven neemt namelijk ook de dieseldruppels en antifouling deeltjes op uit het water.

We werden geïnformeerd over de verschillende soorten en maten (zowel letterlijk als figuurlijk). Er werd wat zeewier geoogst: Niet trekken maar knippen of snijden en nooit meer dan 1/3 van de 'stengel'.
We zochten en vonden behalve zeewier nog veel meer mooie dingen.

Zeeanemoon

Een heleboel wetenswaardigheden, het 'slijm' van sommig zeewier is bijvoorbeeld geschikt als zonnebrandcrème. Gewoon op je gezicht smeren. (Dat zeewier wordt gebruikt in producten van tandpasta tot medicijnen wisten we al:-)
Iedereen kon zelf ook wat verzamelen in een bakje voor thuisgebruik.

Na de 'natte' workshop was er ook nog een 'droog' deel. Verschillende toepassingen voor zeewier. Gewoon te maken in je eigen keuken.





En hoe komt zeewier aan de stralend groene kleur zoals je die ziet in restaurants? Ook weten? Er worden links en rechts regelmatig wokshops gegeven. Eén van de organisaties is Stichting Zeewierwijzer.  Wij vinden het een aanrader.













Leden van Rubia Tinctorum en van Wild Wier: dank jullie wel.

P.s.: ons eigen voorraadje is aan het drogen in de oven (aan de waslijn kan ook). Zeesla vraagt ongeveer een uur op 90 C, net als dundraad.
Het Japanse knoopwier zit er nog in, maar begint nu na 1 1 /2 uur al mooi te knisperen. Of het met het knotswier ook wat wordt weet ik nog niet. 

4 opmerkingen:

Jeanet zei

Wat gaaf! Heb ik me ook altijd afgevraagd, of je al het wier kan eten. En nu? Wat ga je ermee maken?
Hartelijke groet,
Jeanet

Hobbyrita zei

Interessant hoor, dat zou ik ook wel willen volgen! Ga je er iets lekkers mee maken?
rita

Villa Zeezicht zei

Super interessant zeg, ik volg het met veel interesse. Dit zou ik graag ook eens willen doen! Ik ben benieuwd naar de toepassingen.

Haak en Pen zei

Via Villa Zeezicht kwam ik op je blog, super leuk, ik ga je zeker volgen.
Ik wist als kustbewoner dat je wier kan eten en je heb er een prachtig blogje over geschreven.
Met warme groet Manon