vrijdag 15 januari 2016

Geen Dorset button

Na het vorige berichtje kwam Nelleke met de vraag of de knopen bij de sjaal echt zijn gehaakt, of misschien toch niet? Zij vindt ze wel wat op 'Dorset buttons' lijken.



Het zijn geen Dorset buttons, er zit zelfs helemaal geen ring of andere versteviging in. Omdat er misschien meer mensen zijn die willen weten hoe ik de knopen heb gemaakt,  heb ik maar gelijk een 'how to' op de haaknaald gezet.





Het oorspronkelijke idee (ere wie ere toekomt) heb ik uit het boekje 'Never too many handbags' van Prudence Mapstone. Het boekje is inmiddels ruim 10 jaar oud. Ik weet niet meer waar ik het kocht, maar via Amazon is het nog te bestellen.

In die 10 jaar heb ik haar methode van 'crochet bullion circles' zo aangepast dat je het als knoop kan gebruiken. Hoe maak je die knopen?

Eerst: het is af en toe een beetje gepriegel en het ziet er in het begin wat rommelig uit. Pas als je de knoop hebt aangetrokken wordt het een mooie knoop.
Gebruik een relatief dunne haaknaald voor het garen waarmee je de knopen maakt. Ik brei met dit garen op breinaalden 8 mm, de knopen maak ik met haaknaald 4,5 mm!!


Maak een dubbele lus met de draad.



Haak een lus door beide beginlussen.



*Sla nu de draad een aantal keren om je haaknaald, maar haal de draad NIET door de lus van de halve vaste. Ik maak bij deze knoop 5 omslagen.



Haak nu opnieuw een lus om beide beginlussen waarmee je bent begonnen.



Haal ALLE omslagen over deze lus. Laat de eerste haaklus die je maakte op de haaknaald staan. Haak dan de draad door beide lussen die nog op de haaknaald staan.*



Herhaal *-* zo vaak als je wil. Ik vind zelf een oneven aantal 'stokjes' (hoe noem je die dingen? echte stokjes zijn het niet) het mooiste.
Het geheel ziet er nu erg rommelig uit, maar dat komt goed!



Na je laatste 'stokje' (laat ik het zo maar even noemen) zorg je dat je een grote lus overhoudt.....anders loop je de kans dat je je knoop uittrekt bij het afwerken.



Nu ga je je beginlussen aantrekken om de knoop te sluiten. Trek nu beslist NIET aan het uiteinde van de draad, dat doe je pas bij de volgende stap. Trek eerst de 'tussendraad' aan en zorg dat je de goede kant op trekt. Dit is even uitproberen, maar oefening baart kunst.
Voor de duidelijkheid heb ik de haaknaald in de haaklus van het laatste stokje gestopt.


Trek dan aan de begindraad en trek die draad stevig aan. De extra lus van de vorige foto trek je door de knoop heen.



Nu zie je dat het een knoop wordt. Sluit de ring van de knoop met een halve vaste in het eerste 'stokje'. Trek de haakdraad door de laatste haaklus en knip de draad af.



De 'haakdraad' werk je netjes af aan de achterkant van de knoop. De draad van de beginlussen gebruik je om de knoop aan te naaien.

Voila! (..en nicht heeft nu een reserveknoop :-)








3 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Ha, leuk, Anja!!! En wat een prompte bediening!!
Ik ga dit opslaan op Pinterest, dan heb ik het bij een volgende gelegenheid bij de hand. Heb je gezien hoe die Dorset Button er op lijkt?? Die kun je trouwens ook om een kartonnetje maken en dan later om een bestaande knoop vast trekken.
Maar met zulke leuke volledig wollen knopen heb je dat niet nodig denk ik ;-).
Lieve groet, Nelleke

marga zei

Ik vind het geweldig leuk van jou dat je ook bereid bent om het patroontje te delen met andere dames om te maken.
Niet dat ik een haakster ben maar de knop is zo leuk misschien dat ik toch nog eens overstag ga.
Groeten
Marga

Hobbyrita zei

Heel duidelijk uitgelegd via de foto's met commentaar Anna! Dankjewel hiervoor! Iets om ooit eens uit te testen.
Grtjes, rita.