dinsdag 7 mei 2013

Raadsels

Meer dan een jaar geleden vroeg ik hulp voor streekmuseum 'De Meestoof'. In hun collectie bevindt zich dit stuk textiel:




Wat het is weten we nog steeds niet zeker. De meeste stemmen gaan toch op voor een muts van een streekdracht. Deze muts zou dan worden vastgeknoopt op / aan een ondermuts. Er is zelfs geopperd dat deze muts mogelijk uit Duitsland zou komen.

Wie het weet mag het zeggen.

Verder heeft het museum ook nog dit:







We hebben al bedacht dat het een rol is om iets in mee te nemen. Dat 'iets' mag dan niet te klein zijn. Dan zou het er namelijk via de zijkanten uit kunnen vallen. De zijkanten worden met de koordjes dicht getrokken. Er blijft echter altijd een gat open.
De rol is netjes gemaakt: een blinde knoopsluiting, versierd met bandjes en de knoopsgaatjes zijn keurig met de hand gemaakt. Is er iemand met een goed idee? Laat het alsjeblieft weten. Ook hersenspinsels zijn welkom, soms is er maar een kleinigheid nodig om op het goede spoor te komen.

Het derde item is deze:





Daarvan weet mijn tante Riet direct wat het is: een schortenzak. De bandjes zijn er afgeknipt. Mogelijk is de zak in een later leven voor iets anders gebruikt. De schoonmoeder van Riet was in Arnemuidse dracht. Zij had precies dezelfde schortenzak.
De schortenzakken worden aan de rechterkant onder het schort en de keuzen gedragen. Daar was je zo maar niet bij als zakkenroller ;-). Deze zakken zijn gemaakt op rechtshandige mensen. Als je goed kijkt kun je zien dat het met de rechterhand een eitje is om iets uit de zak te pakken.
Wat ik mij dan afvraag: hoe deden linkshandige mensen dat dan? Ook rechts? Of pasten zij het dragen van hun keuzen en het model van de schortenzak aan?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind het 2e item ook wel iets van een mouw weg hebben, dus die je los over je onderarm trekt, bij kou of over je gewone mouw heen bij een vies klusje zodat je nette hemd niet vies wordt.
Aukjr

Anna zei

Dat bedoel ik dus. Een heel andere richting. Nog meer mensen met goede ideeën?

bommelmien zei

Het tweede item is zeker een tas. Mijn schoonmoeder (1913) had er ook één. Er zitten twee 'handvaten' aan om de tas te dragen.
Groeten van Willemien.

Jeanet zei

Volgens mij droegen de dames vroeger alles rechts, dat was immers de "goede" hand, je leerde als linkshandige ook rechts schrijven. Er zit in een keus (onderrok) van de Arnemuidse streekdracht ook altijd aan de rechterkant een gat voor de zak. En helaas kan een keus ook niet omgedraaid worden - er zitten plooien op de rug en de buikkant heeft geen plooien. Ik denk dat mijn linkshandige oma ook alles rechts had zitten (en dat vind haar linkshandige kleindochter nog steeds erg lastig).
Groeten,
Jeanet