dinsdag 26 februari 2013

Oud nieuws

Eerst nieuw nieuws: na alle lieve, hartverwarmende reacties op dit berichtje kan ik jullie laten weten dat oudste een heel mooi punt heeft voor haar literatuur examen. Ze heeft er wel een beetje over ingezeten. Het was best moeilijk en heel veel. Met een 7,8 als resultaat mag ze heel tevreden zijn denk ik. 

Nu het oude nieuws. Eerder blogde ik er al eens over: de 'nieuwste trends' en 'laatste mode'. Ik vroeg me toen al af of er wel écht nieuwe dingen met handwerken onder de zon zijn. Eén van die 'dingen' is de knit-wit.
Op de foto hier onder staat de originele (?) knit wit:




Deze dopjes of schijfjes zijn afkomstig van Streekmuseum 'De Meestoof'. Daar wist men lange tijd niet waar deze schijfjes voor waren. Tot mijn buurvrouw ze bij de koffie liet zien. Ik ben naar huis gerend, heb mijn 'knit wit' uit de kast getrokken en het raadsel was opgelost:




Deze schijfjes zijn veel kleiner dan de moderne. Het werkt goed met de stalen kopspelden. Die trek je er uit en zo kun je je bloem of rozet van het schijfje halen.



 







Om het plaatje compleet te maken hebben we nog wat informatie nodig:

  1. Is er iemand die weet wanneer deze oude 'rozettenschijfjes' in de mode waren? Ik heb er ook gevonden in een Amerikaans tijdschrift uit 1966. Deze zijn waarschijnlijk nog ouder.
  2. Werden ze gebruikt puur voor het vermaak, of was het meer bedoeld om kleding op te leuken?
  3. Welk materiaal werd er gebruikt om de rozetjes te maken? Sajette zou gaan, iets wat dikker is wordt snel te grof.
  4. Welke firma maakte deze schijfjes?
Wie o wie heeft er antwoord op deze vragen?

Mijn dank, mede namens de vrijwilligers van De Meestoof.

5 opmerkingen:

Marleen zei

wat leuk dit. Ik heb ook heel lang niet geweten wat dit voor apparaatje was. Tot 2 jaar geleden. Ik heb er een uit mijn moeders handwerkdoos. Dit zou gebruikt zijn voor het maken van: let op: jumper, sjaal, jurk, kindermanteltje(!) kussen etc.etc.Volgens de gebruksaanwijzing diende men de margrieten aan elkaar te naaien in banen en er zo een kledingstuk o.i.d. van te maken. Het kon met verschillende soorten garen gebruikt worden. Bij dikker garen wikkelde men het iets minder vaak om dezelfde pen. De beschrijving is vrij duidelijk en onderaan staat een stempel van de firma Wijnand van Driel te Utrecht. Met een 5 cijferig telefoonnummer. Er staat trouwens geen naam voor het apparaat in de beschrijving.
Tot zover mijn kennis.

vriendelijke groet Marleen

Anna zei

Dag Marleen, wat een hartstikke leuk verhaal. helaas vond ik geen e-mailadres op je blog. Zou je contact met me op willen nemen via vanannashand 'at' gmail.com?
Groetjes, Anna

rietje zei

Hallo Anna,
zeker 70 jaar geleden had mijn opoe er een in haar naaidoos
ik speelde er altijd mee
vriendelijke groet Rietjea

Mechteld zei

Beste Anna,
In twee Ariadnes uit 1971 vond ik een "instrumentje om rozetjes te maken". Je kon dat bij de Ariadne bestellen voor f2,75. Ik hoopte nog een oud exemplaar te kunnen vinden en kwam via Google op jouw site terecht. Bij het apparaatje van de Ariadne zitten de pinnen bovenop in drie cirkels zodat je verschillende maten kunt maken. Ze gebruiken er wol, raffia en lint voor. Ik vind vooral de begeleidende tekst fantastisch! Als je wilt kan ik foto's van de pagina's mailen met voorbeelden van de roetjes die ermee gemaakt worden.

Anna zei

Goedemorgen Mechteld,

Wat leuk dat je de afbeeldingen wilt mailen. Dat kan via de foto in de sidebar rechts (e-mail me). Dank je wel.

De winkel waar ik ze kocht is met pensioen. Ik kan je daardoor niet aan een paar nieuwe exemplaren helpen.

Veel succes met verder zoeken.