woensdag 12 december 2012

Zeeuwse speculaas

De Zeeuwen houden wel van speculaas, als er maar geen speculaaskruiden in zitten. Het onderzoek van het AD is inmiddels als 9 jaar oud, maar dit zal ze blijven achtervolgen ben ik bang:

Bij het keuren van speculaas van verschillende bakkers uit Nederland komt de Zeeuwse speculaas met een 'dikke nul' als slechtste uit de test. Maar, je kunt Zeeuwse speculaas helemaal niet vergelijken met 'gewone' speculaas.
Er zitten namelijk geen speculaaskruiden in.



Op het net vind je verschillende recepten voor Zeeuwse speculaas. Bijvoorbeeld hier en hier. Bij de één zit er dan weer wel wat speculaaskruiden in, bij de ander echt niet. Feit blijft dat een écht Zeeuws speculaasje beduidend lichter van kleur en ook anders van smaak is dan een gewoon speculaasje.

Mijn recept is zonder speculaaskruiden.Wij vinden het anders te veel op gewone speculaar lijken.

Met deze hoeveelheden maak ik 50 Zeeuwse (knop) speculaasjes.







Wat heb je nodig?
  • 250 gram Zeeuwse bloem. Met 'gewone' bloem kan het ook hoor ;-)
  • 25 gram (geen tikfout) bakpoeder
  • 150 gram boter of wajang
  • 125 gram gele basterdsuiker
  • een paar draaien van de molen nootmuskaat
  • een flinke eetlepel kaneel
  • 1 eetlepel citroensap
  • snufje zout
  • 1 of 2 eetlepels water
  • een dag of nacht geduld
  • bakpapier
Wat ga je doen?

Vandaag:
Meng de bloem en het bakpoeder. Roer daarna de kruiden, zout, citroensap en basterdsuiker er door.

Snij de boter in kleine stukjes. Kneed hiervan met de andere ingrediënten een soepel deeg. Voeg eventueel wat water toe als het deeg te droog is, het mag echter beslist niet plakken.

Draai de deegbal in vershoudfolie en leg dit minimaal 1 nacht in de koelkast.

Morgen:


Neem het deeg uit de koelkast en kneed dit goed door. Voor deze speculaasjes maak ik ondiepe Zeeuwse knop malletjes in (hoe kan het ook anders) Zeeuws meisje boterbakjes. Een uitgebreide how to vind je hier.

Neem voldoende bloem om de malletjes te bestrooien. Vul de mal met deeg en druk die uit de vorm op een bakplaat met bakpapier.
Gebruik zo al het deeg. Bij mij past het net op twee bakplaten.


Verwarm de oven voor op 160 C hetelucht. Bak de koekjes in ongeveer 20 minuten tot de randjes lichtbruin kleuren. Af laten koelen en een beetje poedersuiker of decoratiesneeuw (dat smelt niet) er over.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat grappig Anna, dat er in de 'Zeeuwse' geen speculaaskruiden zitten, dat had ik nog nooit gehoord ;)! De jouwe zien er prachtig uit met die malletjes, te mooi om op te eten!

zeeuws knoopje zei

Ziet er leuk uit. Heb je weleens van arnemuids speculaas gehoord?
Als je nog eens bij Janet bent,moet je het haar maar eens vragen.

zeeuws knoopje zei

Sorry, ik had niet gezien dat je met reacties modereren werkt! Ik dacht steeds dat ik een verkeerde code invulde.

Anna zei

Ha, ha ja hoor! Ik heb pas nog Arnemuidse speculaas gesnoept. Van Lupineke ;-)

Unknown zei

Dag Anna, heb jij enig idee waar ik een Zeeuwse Koekjes Mal zou kunnen kopen???

Anna zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anna zei

Beste Unknown,
In Zeeland zijn er inmiddels verschillende bakvormen met Zeeuwse koopmotieven te koop. Misschien zit daar ook wel een koekvorm bij.