dinsdag 6 november 2012

FO 1: Een vest van dikke wol


En weer een ufo af :-). Het vest van dikke wol hangt om mijn schouders.



Dit was niet zo heel hard werken. Men neme:


  • Wol uit de reclame (50 % korting!)

 
  • Kies een paar leuke patronen uit, bijvoorbeeld van Drops en Lana Grossa.
  • Husseklus een beetje.
  • Brei een paar proeflapjes. Immers, het is wol uit de reclame. Dat betekent dat het niet altijd de steekverhouding van het patroon heeft. Ook kan het zijn dat je patroon niet uitkomt bij het aantal steken wat je op moet zetten.
  • Meet regelmatig of de verhoudingen nog kloppen.


  • Als je een beetje doorbreit is het met een week of twee, drie wel af:


Basispatroon:

Het basispatroon van de boorsteek brei ik 1 r, 1 av. Brei steeds r boven r en av boven av.

Het basispatroon van de zigzag:
Het aantal steken moet voor heen en weer breien deelbaar zijn door 16 + 1. Als je rond breit moet het aantal steken deelbaar zijn door 16.

1e nld: (goede kant werk) *brei 1 r, meerder 1 st, 1 r, meerder 1 st, 5 r, haal 1 st af, brei de volgende st, haal de afgehaalde st over de gebreide st, 1 r, brei 2 r sm, 5 r, meerder 1 st* . Herhaal steeds *-*.
2e nld: (verkeerde kant) brei alle st av. Of bij rondbreien: brei alle st r.

In schema (lees van rechts naar links):
*...../.\.....*.

* = meerder 1 st. Ik doe dit door de lus tussen 2 st op te nemen en die dan verdraaid r te breien.
. = brei r
/ = brei 2 st r sm
\ = haal 1 st af, brei 1 st r, haal de afgehaalde st over de gebreide st

Bij dit vest brei ik steeds halverwege de streep 1 nld ribbel (= av aan de goede kant of r aan de verkeerde kant van het werk.

Ik ben benieuwd naar jullie variaties.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oeps... is dit het vest van diezelfde wol als ik toen ook kocht? Jeetje Anna, wat een tempo!!! Echt ongelofelijk, en zo leuk ook.. complimenten hoor! Nee, zo snel ga ik niet, ha ha, hier wordt meer geverfd dan gebreid! Lieve groetjes!!

Anna zei

Uhm, ja dat klopt. Het is dezelfde wol. Dat dit sneller ging, komt doordat ik nietbaan het schilderen ben ;-).
Wordt het mooi?