maandag 13 augustus 2012

Antiek

Op één van de sombere zomerdagen die we deze vakantie hebben ben ik wat aan het surfen op het internet. Eigenlijk ben ik op zoek naar informatie over Noorse en Schotse visserstruien. Wat ik zoek heb ik (nog) niet gevonden. Mijn speurtocht loopt vast bij het 'Victorian book of knitting'.

Maar, ik vind wel een grote schat aan antieke patronen. Geweldig dat een groep vrijwilligers zich zo inzet om deze patronen voor de hele wereld beschikbaar te maken. De patronenboeken zijn hier te vinden.
Let op! De PDF bestanden zijn alleen te downloaden met de allerlaatste Adobe versie, nummer 10. Hiervoor moet je eerst alle oude versies van Adobe van je computer verwijderen en de nieuwste versie installeren.


Na een uurtje downloaden staat er bij mij ruim 400 MB aan oude boeken op een stick. Het jognste jaartal wat ik tegenkwam was 1845. Dit gaat vast een heleboel uren kijk- en leesplezier opleveren.
Je mag de patronen vermenigvuldigen en weggeven. Verkopen mag niet.

Het zijn (merendeels) Amerikaanse patronen. In  de USA worden patronen vaak uitgeschreven. Wij zijn meer gewend aan patroonschema's. Ik heb al gezien dat een deel van de patronen vrij eenvoudig om is te zetten naar een schema. Een leuk project voor komende winter (maar daar moet ik nu nog even niet aan denken!)

Er staat echt van alles in de boeken: sokken, truien, vesten, sjaals, baby spul, breiwerk voor soldaten aan het front en in de marine, accesoires, mutsen, handschoenen, een breischort en hemden.
Er is ook een boek over kantklossen. Dat is iets wat ik ooit nog eens wil leren.....

Lukt het niet om de boeken te downloaden? Ik heb (bijna) alles wat er onder het kopje 'knitting' staat op een usb-stick. Als je een berichtje stuurt en je e-mailadres achter laat dan stuur ik een boekje graag digitaal toe. Bedenk wel dat het grote bestanden zijn en dat niet iedere provider die accepteert.

Geen opmerkingen: