maandag 25 juni 2012

Ouma tas 4

De tas zit in elkaar. Nu is het tijd voor de hengsels. Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de hengsels van Roberta of aan kant en klare hengsels.


Voor mijn tas bedenk ik zelf iets. Ik mag niets nieuws kopen, dus dat beperkt de mogelijkheden. Van een dasring die ik maakte voor Carla Peijs (ze is zelf maar heel even inbeeld, maar wat zijn we nog steeds trots op het resultaat) heb ik nog wat nylon lijn over. Dat gebruik ik als versteviging voor mijn hengsels.



Ik wil dat alleen de goede kant van de vasten zichtbaar is. Daarom haak ik een ring met een omtrek die zo groot is als de nylon lijn lang is. Als er eventueel een draai in de ring zit dan is dat niet erg. Je kunt de ring openknippen. Werk de opengeknipte randjes af met een overhandse steek.

Dan haak ik de lijn in het haakwerk van de hengsels vast. Dit doe ik met de tamboereer methode: de draad zit onder het werk, de haaknaald boven het werk. Aan de goede kant van de hengsels is dit bijna niet zichtbaar. Naai dan als je bijna 'rond' bent de nylon lijn aan elkaar met stevig naaigaren. Haak vervolgens het laatste stukje dicht.

Vouw de hengsels dubbel. Zorg er voor dat het deel met de samengenaaide nylon lijn midden boven aan de tas komt. Haak de hengsels vast aan de zijkanten van de tas. Dit doe je tussen de grannies en de piping rand die nog los is. Het witte randje van de hengsels piept er net tussen uit.
Dan krijg je dit:










Op de verdikking van de nylon lijn haak ik er een hoesje om heen. Dat hoesje zet ik hier en daar vast aan de hengsels zodat het niet kan gaan schuiven. Bovenop het hoesje borduur ik een cirkel met festonsteken. Daar kan ik de hengsels dan nog opleuken.

1 opmerking:

Marjan zei

Wat een knap staaltje werk!