vrijdag 8 juni 2012

Drama in twee bedrijven - 1

Vorige maand waren Marus en ik 18 jaar getrouwd. Dat is een mooie reden om een taart te maken.
Geïnspireerd door de bruidstaart die we hadden op onze trouwdag (zónder bruidspaar maar met rode, marsepeinen rozen) besluit ik roosjes van gumpaste en fondant te maken.


Voor de roosjes meng ik 3 delen gumpaste met 1 deel fondant. Dit vind ik prettiger werken dan met 100% gumpaste. Het is mogelijk om de roosjes in één dag te maken. Ik maak per dag steeds een deel van de roosjes: eerst de harten, dan de eerste rij blaadjes enz.
Gumpaste droogt snel op, maar wordt ook snel zacht als je gumglue gebruikt. Gumglue is lijm die je maakt van een een stukje gumpaste met een beetje water. De gumpaste lost op en de lijm is gemaakt (in de koelkast een week houdbaar).

Na elk stadium van de roosjes laat ik alles drogen tot de volgende dag. Dan dust ik de laatste blaadjes die ik heb gemaakt. Vervolgens gaat de volgende rand blaadjes er aan. Voor het maken van dergelijke roosjes zijn er op internet heel veel how to's te vinden. Kijk bijvoorbeeld bij de meester van de bruidstaarten Ron Ben-Israel hoe hij rozenblaadjes maakt. Op zoek naar inspiratie? Kijk dan op zijn website.

De roosjes gaan goed. Inge en Renita denken, bij het zien van een foto, zelfs dat ze echt zijn.

2 opmerkingen:

Marga zei

Wat zijn ze prachtig en idd net echt. Die verandering van kleur is schitterend!

Liefs, Marga

Anna zei

Dank je wel Marga. Ik vind het ook zo leuk om te maken. En het voordeel is: je kunt het opeten. Daardoor heb je steeds wat nieuws nodig ;-)