maandag 23 april 2012

Schortenbont 1

Voor dit cadeautje en het derde pakje van de kraammand wordt grotendeels dezelfde techniek gebruikt.


Bij een zaakje in ons stadje kan ik één schortenbontje kopen. Oma Corrie haalt voor mij bij Jeanet tijdens de Zeeuwse dag nog twee andere bontjes.

Deze 'knutsel' is niet zo moeilijk.

Wat heb je nodig?
  • spuugdoekjes
  • schortenbontjes, liefst verschillende soorten (10 cm)
  • garen in bijpassende kleuren
  • verdwijnstift 
  • lijmspray voor textiel (in water oplosbaar)
  • karton of paternoplaat voor een malletje



Wat ga je doen?
Maak een malletje van de vorm die je op de spuugdoekjes wilt hebben. (De voordelen van paternoplaat: het is stevig, je kunt er met potlood op schrijven, het is waterbestendig en doorzichtig.)
Trek het malletje met verdwijnstift over op de schortenbontjes. Zorg er voor dat de streepjes mooi recht lopen.


Knip de vormen uit zonder naad.
Spray de textiellijm op het uitgeknipte vormpje en plak dit op het spuugdoekje.
Naai alles met garen met een passende kleur en een kleine zigzagsteek vast.


Ik heb de spuugdoekjes nog in een leuk modelletje met rijggaren aan elkaar vastgemaakt. Dat 'geeft' leuker.

Tips van Anna:
  • Schortenbond is een stof met ingeweven motieven. Die zijn altijd recht van draad. Maak daar gebruik van bij het knippen. Opgedrukte motieven zijn nooit recht van draad.
  • Hoewel schortenbond een hele stevige stof is kan deze gaan rafelen door het naaien met een kleine zigzagsteek. Hier heb je bij het gebruik van lijmspray minder last van.
  • Was de spuugdoekjes uit. De lijm zal dan oplossen.
  • Probeer eerst op een stukje stof of de verdwijnstift ook écht verdwijnt.
  • Zet voor een mooi naairandje de bovenspanning van de naaimachine op 'knoopsgat'.

6 opmerkingen:

Jeanet zei

O, wat heb jij nog een mooi zwart-rood bontje! Dat is een zeldzaamheid, een collecters-item :-) Niet helemaal verknippen hoor, ik zou er wel heeeel graag een snippertje van willen!

En wat een leuk kadootje!
Groeten,
Jeanet

Anna zei

Ik denk dat ik nog wat heb liggen. Hoe groot moet het snippertje zijn?

Marjan zei

'Schortenbontjes' wat een leuke naam, ik had er nog nooit van gehoord!
Leuk idee voor de nieuwe wereldburgers en niet moeilijk te maken denk ik?

groetjes weer
Marjan

Jeanet zei

10x10 of 5x5....het is gewoon voor mijn verzameling :-)

Groeten,
Jeanet

Annemarie's Haakblog zei

Wat leuk! Dankjewel dat je meedeed aan Link Your Stuff. Hopelijk tot volgende week!
Een hele fijn dag toegewenst. Annemarie

creativejewishmom/sara zei

very sweet, thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday!