zaterdag 14 april 2012

Ouwe tante

Marus en ik zijn oudoom en oudtante geworden (een ouwe tante was ik al). We hadden net verkering toen Arlette werd geboren. Zij heeft er voor gezorgd dat we voor het eerst 'oom' en 'tante' werden. Op hun bruiloft wordt aan Arjan gevraagd of hij er voor kan zorgen dat we oudoom en oudtante worden. Dat is dus gelukt.

Omdat tante graag met haar handen bezig is, is er een kraammand gefabriekt. Daar kon ik niet eerder over bloggen, want dan is het geen verrassing meer. Onze nicht zit namelijk nog als eens op het wereldwijde web.

Het eerste cadeautje wat ik voor de mand maak vind ik op het blog van Jeanet. We hebben vroeger bij elkaar op school gezeten. Grappig waar je elkaar dan weer tegenkomt (in eerste instantie op internet dus).
Het gaat om deze pet en dit jasje. Op de foto's ziet het er schattig uit. Bij het lezen van het patroon kom ik er achter dat er héél véél naden in deze patroontjes zitten. Een gebreid jasje met meer dan 7 onderdelen die aan elkaar genaaid worden...... dan wordt het toch één grote naad bij een baby?



Een beetje rekenen aan het patroon brengt uitkomst. Rekenen moest toch al. Zoals gewoonlijk heb ik bedacht dat ik met ander materiaal ga breien dan in het patroon staat. Een proeflapje is dan echt belangrijk.

De panden van het jasje brei ik allemaal uit één stuk, de mouwen rond en de kraag er aan. Zo wordt het wel wat. Het overlappende voorpand heb ik aangepast omdat tricotsteek altijd omkrult. Dat gebeurt nu ook nog, zelfs 'dressen' helpt er niet aan. Dan wordt het 'persen' met het strijkijzer. Het is wel een beetje jammer dat daardoor iets van de rek van het breiwerk verloren gaat.

Het petje wordt ook aangepast en rondgebreid. De dubbele klep komt er in één keer aan. Ik vind het wel een stoer petje, doet me aan dikkertje Dap denken.

4 opmerkingen:

Marjan zei

Gefeliciteerd oude oudtante ;-) Anna!
Wat een schattig vestje en petje heb je gemaakt. Het staat vast heel leuk!
Komen de andere cadeautjes uit de kraammand ook nog voorbij op je blog?
Groetjes Marjan

Anna zei

Dank je wel voor de felicitaties, Marjan. Bijna alle kraamcadeautjea post ik nog op dit blog. Alleen de 'laarsjes voor de regen' komen er niet op, die hebben we gewoon bij een grote winkelketen gekocht :-).

Anoniem zei

We zijn echt superblij met jullie mooie kado's! De kleine moet nog even groeien maar zodra hij erin kan mag hij jullie mooie kleren aan! Liefs uit Lelystad

Jeanet zei

Geweldig vestje geworden! Enne, staat je erg goed die klederdracht :-)